معماري سايت و عوامل موفقيت موتور جستجو

۵۳ بازديد

 معماري سايت و عوامل موفقيت موتور جستجو

گروه اصلي بعدي در جدول تناوبي عوامل سئو سايت در وردپرس، معماري سايت است. نقش مهمي در اثربخشي سئو دارد. اين عوامل بر قابليت يافتن و قابليت استفاده سايت شما تأثير مي گذارد.

معماري خوب باعث مي‌شود كه موتورهاي جستجو و كاربران به محتوا دسترسي داشته باشند و مسيريابي كنند. هنگام توسعه يا ارزيابي سايت خود، فاكتورهاي معماري زير را در نظر بگيريد.

خزيدن

موتورهاي جستجو از نرم‌افزار خزنده وب استفاده مي‌كنند - گوگل به نام Googlebot و Bing به نام Bingbot مي‌توانند صفحات سايت شما را بخوانند و كپي‌هايي از آن‌ها را در يك فهرست قابل جستجو جمع‌آوري كنند.

هنگامي كه جستجوگران يك پرس و جو را وارد مي كنند، موتور جستجو فهرست آن را اسكن مي كند تا صفحات مربوطه را فيلتر و رتبه بندي كند. اگر سايت شما قابل خزيدن نباشد، در فهرست قرار نمي گيرد و بنابراين در نتايج جستجو قابل مشاهده نخواهد بود.

اكثر سايت ها با مشكلات خزيدن جدي مواجه نمي شوند. با اين حال، هنوز بايد از عواملي كه مي توانند اين روند را تسهيل يا مانع شوند، آگاه باشيد.

پيوند داخلي نامناسب، سرعت بارگذاري پايين صفحه، خطاهاي URL،سئو سايت دايناميك، درخواست‌هاي دسترسي كاربر، مسدود كردن موتورهاي جستجو با مقدار noindex و نمايش خزنده‌هاي وب چيزي متفاوت از آنچه به كاربران نشان مي‌دهيد، همگي مي‌توانند به طور ناخواسته مانع از ظاهر شدن سايت شما در نتايج جستجو شوند.

[نكته حرفه اي]

يك طراحي وب سايت اطلاعات موثر و سيستم ناوبري مربوطه در واقع نتايج جستجوي وب و نتايج جستجوي سايت را دقيق تر مي كند. - Shari Thurow، نويسنده و بنيانگذار و مدير SEO در Omni Marketing Interactive.

اكنون كه Googlebot از Chrome 74 پشتيباني مي كند، برنامه هاي جاوا اسكريپت بيشتري مي توانند توسط Google خزيده شوند. اما، Detlef Johnson، كارشناس SEO for Developers در Search Engine Land، خاطرنشان مي‌كند: «به‌روزرساني Chromium براي Googlebot فقط براي Google مرتبط است. موتورهاي جستجوي ديگري نيز وجود دارند كه مي‌خواهيد در آنها عملكرد خوبي داشته باشيد، و آينده ممكن است در هر نقطه‌اي جدول را در گوگل تغيير دهد، مانند زمان‌هايي كه در AltaVista زماني كه Google آمد، جدول را تغيير داد.

از نظر خزيدن، حتي در حالي كه گوگل اكنون مي‌تواند لينك‌هاي جاوا اسكريپت را بخزد، شما همچنان بهتر است تا حد امكان به HTML ساده براي مهم‌ترين كد وب‌سايت خود، كه البته شامل ناوبري است، پايبند باشيد، بنابراين خزنده‌ها مي تواند تمام صفحات شما را كشف كند.

برعكس، اقداماتي وجود دارد كه مي توانيد براي استفاده حداكثري از «بودجه خزيدن» خود (مقدار منابعي كه يك موتور جستجو براي خزيدن صفحات شما صرف مي كند) انجام دهيد.

 استفاده از robots.txt، گفتن به موتورهاي جستجو براي خزيدن صفحات با پارامترهاي URL خاص و تأييد اينكه همه پيوندهاي شما به درستي كار مي كنند، مي تواند به بهبود كارايي خزيدن كمك كند. تميز نگه داشتن نقشه هاي سايت HTML و XML به روز نيز مي تواند خزيدن سايت شما را براي موتورهاي جستجو آسان تر كند.

موبايل

سازگاري با موبايل فقط به اين معني نيست كه سايت شما در تلفن ها و تبلت ها قابل مشاهده است، بلكه به اين معني است كه سايت شما براي افرادي ساخته شده است كه صاحب آن دستگاه ها هستند – و آنها بايد بتوانند به هر چيزي كه كاربران دسكتاپ مي توانند دسترسي داشته باشند دسترسي داشته باشند.

شركت طراحي سايت شما بايد با دستگاهي كه در آن مشاهده مي شود سازگار شود.

اكثر جستجوها از دستگاه هاي تلفن همراه منشا مي گيرند و موتورهاي جستجو نحوه فهرست بندي خود را براي پاسخ به اين روند تنظيم كرده اند. در ماه مارس 2018، گوگل به طور گسترده شروع به پياده سازي فهرست سازي موبايل اول كرد كه در آن از نسخه موبايل وب به عنوان فهرست اصلي موتور جستجوي خود استفاده مي كند.

بسياري از سيستم‌هاي مديريت محتوا از نسخه‌هاي موبايلي وب‌سايت‌ها پشتيباني مي‌كنند، اما داشتن يك سايت تلفن همراه كافي نيست: مراقب باشيد از اشتباهات رايج از جمله، اما نه محدود به، تغيير مسيرهاي معيوب، سرعت بارگذاري آهسته، اندازه‌هاي فونت نامناسب، عناصر لمسي بسيار نزديك به يكديگر جلوگيري كنيد. و بينابيني كه كاربران را از دسترسي به آنچه كه براي آن آمده اند باز مي دارد. بسياري از اين ملاحظات در تجربه كاربري شما نقش دارند كه براي سازگاري با موبايل ضروري است.

برخي از ناشران نيز يك اپليكيشن موبايل ارائه مي دهند. اگر اين شامل برند شما مي‌شود، از فهرست‌بندي و پيوند برنامه‌ها استفاده كنيد تا كاربران بتوانند روي نتيجه جستجوي شما كليك كنند و محتواي درون برنامه را مشاهده كنند. صفحات موبايل تسريع شده Google (AMP) همچنين مي تواند براي ارائه سريع محتواي شما به كاربران تلفن همراه پياده سازي شود.

جستجوي موبايل

تكراري

پاتريك استوكس، متخصص سئو در IBM، طي يك سخنراني Insights در SMX Advanced گفت: «محتواي تكراري همه جا وجود دارد». شما فقط مي خواهيد يك نسخه از يك صفحه در دسترس موتورهاي جستجو باشد. اينجا جايي است كه canocialization وارد مي شود.

اگر علامت نزنيد، محتواي تكراري ممكن است تشخيص اينكه كدام صفحه را بايد براي يك پرس و جو بازگرداند، براي موتورهاي جستجو دشوارتر كند. همچنين مي تواند منجر به پيوند افراد به نسخه هاي مختلف يك صفحه شود.

اين امر ارزش آن پيوندها را كاهش مي دهد - معياري از اعتماد و اعتبار - و تصويري نادرست از ارزش و مرتبط بودن يك صفحه براي جستجوگران ارائه مي دهد.

Stox با توضيح اينكه الگوريتم‌هاي جستجو در صورت مواجهه با محتواي تكراري چه كاري انجام مي‌دهند، گفت: «در ذهن Google، آنها سعي مي‌كنند با تا كردن صفحات به هم به افراد كمك كنند. «همه اين نسخه‌هاي مختلف يكي مي‌شوند. همه سيگنال ها در آن يك صفحه ادغام مي شوند. آنها در واقع سعي مي كنند با انجام اين كار به ما كمك كنند."

شايد راحت باشد كه بدانيد موتورهاي جستجو سعي مي كنند موارد متعارف را براي شما پيدا كنند، اما زماني كه موفقيت مشتري يا برند شما به بهينه سازي براي جستجو بستگي دارد، استفاده از برچسب هاي canonical، تغيير مسيرها و استراتژي هاي صفحه بندي موثر ممكن است درجه دقيق تري از كنترل را ارائه دهد. و همچنين تجربه كاربر روان تر.

 بري شوارتز، سردبير موتور جستجو لند نيوز، مي‌گويد: مهم نيست كه چه چيزي، گوگل تلاش مي‌كند تا آن را براي شما كشف كند، و افزود: «سؤال اين است كه آيا مي‌خواهيد گوگل آن را براي شما كشف كند يا خير؟ يا، آيا مي‌خواهيد آنچه را كه گوگل به‌عنوان URL متعارف شما تعريف مي‌كند، كنترل كنيد؟»

براي اطلاعات بيشتر، به بخش SEO: محتواي تكراري ما مراجعه كنيد.

سرعت

مارتين اسپليت، تحليلگر Google Webmaster Trends، سال گذشته گفت: بهينه سازي براي سرعت سايت "هرگز به نقطه اي نمي رسد كه شما فقط امتيازي را داشته باشيد كه براي آن بهينه سازي كنيد و با آن تمام كنيد."

سايت شما بايد به سرعت بارگذاري شود، چه بازديدكنندگان آن را در موبايل يا دسكتاپ مشاهده كنند. و از آنجايي كه سرعت يك فاكتور رتبه بندي گوگل است، سايت هاي سريعتر از مزيت سئو برخوردار خواهند بود (همه عوامل ديگر برابر هستند).

چند ماه پس از انتشار گسترده فهرست‌بندي موبايل اول توسط گوگل در سال ????، «به‌روزرساني سرعت» را براي جستجوي موبايل راه‌اندازي كرد.

مانند بسياري ديگر از عوامل سئو، سرعت با تجربه كاربر در هم تنيده است. حفظ يك سايت زيپ ممكن است به جلوگيري از پرش كردن بازديدكنندگان كمك كند و نرخ تعامل و تبديل شما را بهبود بخشد. از ابزارهايي مانند Google's PageSpeed ??Insights براي شناسايي مناطقي از سايت خود براي بهبود استفاده كنيد.

براي اطلاعات بيشتر، به بخش SEO: سرعت سايت ما مراجعه كنيد تا به روز بمانيد.

HTTPS

گوگل وب سايت ها را به مهاجرت به سرورهاي HTTPS سوق داده است تا امنيت بهتري براي جستجوگران فراهم كند. اين موضوع از چند جهت، از جمله رتبه بندي، اين موضوع را وادار كرده است.

در سال 2014، گوگل شروع به افزايش رتبه بندي كمي براي ايمن سازي سايت هاي HTTPS/SSL كرد. در ژوئيه ????، مرورگر كروم شروع به علامت‌گذاري صفحاتي كرد كه از HTTPS استفاده نمي‌كنند، به‌عنوان غير ايمن، و در واقع HTTPS را به بخشي از تجربه كاربر در سايت شما تبديل كرد.

پاتريك استاكس در SMX Advanced توضيح داد: «گوگل معمولاً ابتدا HTTPS را بر روي HTTP ايندكس مي‌كند». «بنابراين، اگر هر دو را داريد و شرعي نداريد. . . به طور معمول، آنها در صورت امكان HTTPS را انتخاب مي كنند."

دتلف جانسون مي افزايد: «استفاده از HTTPS بيشتر يك مشكل تجربه كاربر است. با اين حال، اين مسئله تجربه كاربر مهم است زيرا افرادي كه ممكن است بخواهند تجارت الكترونيكي را با سايت شما انجام دهند – اگر با هشدارهاي امنيتي مواجه شوند، ممكن است فروش خود را از دست داده باشيد.

[نكته حرفه اي]

"يك چيز كه من در واقع بسيار مي بينم - و اين بيشتر براي وردپرس صادق است - دارايي هايي وجود دارد كه قبل از اينكه مالك سايت به HTTPS تغيير دهد در سيستم مديريت محتوا آپلود شده است و بنابراين بسياري از تصاوير ممكن است يك بخشي از طرح‌بندي يا بخشي از پست‌هاي قديمي‌تر با املاي HTTP معمولي قبلي ميزباني مي‌شود. حتي اگر اين دارايي‌ها برطرف شوند و ممكن است آنها را وادار كنيد تا در صفحه نمايش داده شوند، كه از طريق HTTPS ارائه مي‌شود، همچنان هشداري دريافت خواهيد كرد كه مي‌گويد برخي از دارايي‌هاي اين صفحه ايمن نيستند، كه شبيه به "اوه، اوه، شما" است. صفحات ناامن دارم.» – Detlef Johnson، Search Engine Land

URL ها

اين يك عامل رتبه بندي اصلي نيست، اما استفاده از كلمات توصيفي در URL هاي صفحه خود براي موتورهاي جستجو و كاربران، تمرين خوبي است.

 URL هاي شما در صفحات نتايج جستجو ظاهر مي شوند، بنابراين داشتن يك URL قابل فهم ممكن است به جستجوگران ايده بهتري درباره آنچه در انتهاي ديگر پيوند وجود دارد، بدهد.

در اينجا چند نكته وجود دارد كه به شما كمك مي كند ساختار URL ايجاد كنيد كه براي انسان ها و موتورهاي جستجو به راحتي قابل درك باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد