سنسور تشخيص حركت PIR دوربين مدار بسته چيست؟

۷۷ بازديد

سنسور تشخيص حركت PIR دوربين مدار بسته چيست؟

 

 

در سيستم هاي امنيتي و نظارتي موضوع تشخيص ورود افراد به يك نقطه خاص از مكان مورد نظر همواره از اهميت ويژه اي برخوردار بوده است. به همين دليل با گذشت زمان تكنولوژي هاي مختلفي كه از طرق مختلف اين كار را انجام مي دهند در دوربين هاي مداربسته توسط توليدكنندگان ابداع شده اند. از جمله مي توان به فناوري هايي مانند مانند تشخيص حركت (Motion Detection)، عبور از خط (Line Crossing)، تشخيص نفوذ(Intrusion Detection) اشاره نمود.
يكي از فناوري هاي جديدي كه به تازگي در اين رابطه ابداع شده است و نسبت به روش هاي قبلي نيز عملكرد دقيق تري داشته و مقرون به صرفه تر نيز مي باشد، تكنولوژي تشخيص حركت PIR است. از اين تكنولوژي نيز در تشخيص ورود سوژه به منطقه غيرمجاز استفاده مي گردد. كاركرد اين فناوري بر اساس واكنش سنسور نسبت به تغييرات الگوي مادون قرمز موجود در محل است.

طرز عملكرد سنسور PIR

سنسور PIR برگرفته از عبارت Passive Infrared Sensor است كه به معني سنسور مادون قرمز غيرفعال است. منظور از غير فعال اين است كه سنسور از خود هيچگونه تابشي نداشته و فقط با جذب اشعه كار مي كند. وظيفه اين سنسور در دوربين مداربسته اندازه گيري مقادير اشعه مادون قرمز موجود در محيط است. همانطور كه مي دانيد اشعه مادون قرمز با چشم غير مسلح قابل ديدن نيست و تنها با تجهيزات خاصي قابل تشخيص است.
همه اجسام به دليل انرژي جنبشي ذرات خود، از خود اشعه مادون قرمز ساتع مي نمايند. همچنين بدن انسان نيز انرژي گرمايي خود را به صورت اشعه مادون قرمز منتشر مي كند. سنسور PIR نسبت به اين اشعه حساس بوده و زماني كه فردي وارد منطقه اي كه دوربين مداربسته در آن نصب شده گردد، سنسور شروع به كار كرده و هشدار هاي لازم را به صورت زنگ آلارم، چرغ هشدار چشمك زن و يا شروع عمليات ضبط به كاربر مي دهد.
پارامتر هاي تعريف شده در اين سنسور به گونه اي است كه نسبت به تغييرات موجود در الگوي اشعه مادون قرمز در محيط حساسيت بالايي داشته و در صورت بروز هر گونه تغيير در اين الگوها نسبت به آن واكنش نشان مي دهد. زماني كه فرد وارد محطه غير مجاز مي گردد در واقع باعث بر هم خورد اين الگوهاي تابشي شده و منجر به فعال شدن اين سنسور مي گردد. واكنش سنسور به اين تغييرات بر اثر دو عامل صورت مي گيرد:
1.
در صورت ورود سوژه به محدوده نظارتي دوربين مدار بسته بر اثر اشعه مادون قرمزي كه از بدن فرد منتشر مي شود سنسور فعال مي گردد.
2.
اگر بخواهيم از تابش مادون قرمز سوژه صرف نظر كنيم با اين حال با ورود آن به منطقه غيرمجاز الگوي تابشي موجود در آن نقطه نسبت به وضعيت قبلي نيز تغيير نموده و منجر به فعال شدن سنسور مي گردد.

اجزاي تشكيل دهنده

  1. يك سنسور كه نسبت به نور مادون قرمز حساس بوده و پس از دريافت آن را به ميكروولت تبديل مي نمايد.
    2.
    قرار دادن يك لنز بدين منظور كه بتواند تشخيص دهد كه نور مادون قرمز از مناطق مجزا و مختلفي كه داراي فواصل معيني از هم هستند و نوري از ميان آن‌ها عبور نميكند، گرفته مي شود.
    3.
    يك مدار الكترونيكي كه مي تواند تغييرات ولتاژ را كه در پي تغيير ميزان انرژي مادون قرمز رخ مي دهد، در يك بازه زماني مشخص اندازه گيري كرده و نسبت به آن واكنش نشان دهد.

    بهتر است براي نصب يك دوربين مدار بسته با قابليت PIR، اتاق ها و يا فضاهايي انتخاب گردند كه داراي كمترين موانع ممكن بوده و ديدي باز را براي دوربين فرآهم كنند، تا در عملكرد آن اختلالي وارد نشود.
    مناطقي مانند سقف هاي باز و يا ديوارهاي بزرگي كه كمترين وسايل دكوري را داشته و يا سيستم تهويه روي آن نصب نيست بهترين گزينه هاي موجود هستند. زيرا اگر براي مثال دوربين را در نزديكي سيستم تهويه نصب نماييد هواي گرم يا سرد خارج شده از آن كاملا عملكرد سنسور را مختل نموده و منجر به ايجاد آلارم هاي كاذب مي گردد. در پايان لازم به ذكر است كه سنسور PIR دوربين مداربسته تنها به تغييرات دمايي حاصل از بدن انسان و حيوان پاسخ مي دهد.

 

 

منابعي براي مطالعه بيشتر:

  1. دوربين مداربسته پرنده آمازون
  2. بهبود امنيت انتقال تصوير دوربين مداربسته
  3. آموزش انتقال تصوير دوربين مدار بسته
  4. دوربين مدار بسته براي نصب در اماكن تجاري و كارخانه
  5. دوربينهاي پوشيدني و قابل نصب بر روي لباس
  6. حفاظت سايبري در دوربين هاي مداربسته
  7. حفاظت از مرز ها در دوران پسا كرونا
  8. نكات حفاظت سايبري در زمان دوركاري
  9. مزاياي سيستم امنيتي يكپارچه
  10. بهينه‌سازي امنيتي رويدادهاي بزرگ با نظارت ويدئويي هوشمند
  11. سيستم نظارت ويدئويي از راه دور ابزاري براي بهينه‌تر كردن سيستم هاي نظارتي
  12. حمل و نقل هوشمند با سيستم نظارت ويدئويي
  13. تاثير هوش مصنوعي بر بازار امنيت
  14. ترس از فناوري ! آيا نگراني هاي مربوط به حفظ حريم خصوصي ، نوآوري را در امنيت خفه مي كند؟
  15. تبليغات دوربين مداربسته
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.