چيپ تصوير DIS در دوربين مدار بسته

۴۶ بازديد

چيپ تصوير DIS در دوربين مدار بسته

همانطور كه مي دانيد سنسور، حسگر يا چيپ تصوير يكي از اجزاي سازنده اصلي در ساختار دوربين مداربسته است. طبق مطالبي كه در پست هاي قبلي توضيح داديم وظيفه آن تشكيل تصوير از طريق دريافت نور و تبديل آن به سيگنال هاي الكتريكي است. تكنولوژي حسگر هاي تصوير در طي ساليان گذشته دستخوش تغييرات و پيشرفت هايي شده اند اين پيشرفت ها همواره در راستاي ارتقا كيفيت آنها و در نتيجه افزايش كيفيت تصاوير دوربين هاي مداربسته در شرايط مختلف بوده است.

ارائه تصاوير با كيفيت در شرايط مختلف اعم از شب يا در محيط هاي كم نور، شرايط آب و هوايي نامساعد و يا شرايطي كه ممكن است باعث وارد آمدن تكان يا لرزه به بدنه دوربين گردد، همواره يكي از چالش هاي پيش رو براي سيستم هاي امنيت و نظارت تصويري بوده است. بدين منظور در سال 2012 شركت هايك ويژن محصولات جديدي را روانه بازار نمود كه مجهز به سنسوري با نام چيپ تصوير DIS بودند. اين سنسور ها در واقع نسل جديدي از سنسورهاي CMOS هستند و مزيت آنها عملكرد بهترشان در نور كم است.

 

چيپ تصوير DIS چيست؟

 

DIS مخفف عبارت (Digital Image Stabilization) به معني تثبيت كننده ديجيتالي تصوير است. كارايي چيپ تصوير DIS در زمان هايي است كه دوربين مداربسته شما در نقاطي مانند خيابان، كنار جاده و يا به طور كلي محيط هاي خارجي و روباز نصب مي گردد. در اين مكان ها دوربين همواره در معرض عواملي است كه ممكن است منجر به وارد آمدن ضربه يا تكان به آن شود. اين تكان ها در نتيجه منجر به ايجاد نويز در تصاوير و به طور كلي كاهش كيفيت آن مي گردند. تكنولوژي موجود در چيپ تصوير DIS تا حدود زيادي اين مشكل را بر طرف نموده است. عملكرد اين حسگر باعث شده تا تصاوير نهايي نويز كمتري داشته و از كيفيت قابل قبولي برخوردار باشند.

 

نحوه عملكرد چيپ تصوير DIS هايك ويژن

 

نحوه عملكرد چيپ تصوير DIS بدين گونه است كه ابتدا به آناليز تصاوير گرفته شده توسط دوربين مداربسته پرداخته و سپس لرزش ها و ارتعاشات وارده بر دوربين را كه اغلب به دليل وزش باد و ساير عوامل فيزيكي اتفاق مي افتد، تشخيص مي دهد. در اين حالت دوربين با ايجاد يك ساختار پيكسلي خارج از فريم تصوير موجود (تصوير تار) يك حائل پيكسلي ايجاد مي كند و يك تصوير جديد بدون تاري و بدون نويز درون اين ساختار مي سازد. سپس فريم اصلاح شده را با فريم تار عوض مي كند تا اثر اين لرزش را بر روي تصوير ضبط شده كاهش دهد.

جالب است بدانيد كه پس از آنكه سنسور تصوير DIS توسط دوربين هايك ويژن روانه بازار گرديد، شركت داهوا نيز اقدام به ساخت نسخه ديگري از چيپ تصوير DIS نمود و آن را با نام HDIS روانه بازار نمود. ترفندي كه اين شركت در نامگذاري محصول خود بكار برد استفاده از حرف H در ابتداي نام آن بود كه شايد تداعي گر كيفيت بالاتر باشد. اما لازم است بدانيد كه اين دو سنسور ساخت دو شركت مختلف از لحاظ كيفيت و عملكرد هيچگونه تفاوتي با يكديگر ندارند.

 https://tiamcctv.com/product/lhg-5-ac/

https://tiamcctv.com/product/ds-7716ni-k2-16p/

https://tiamcctv.com/product/ds-2ce56h0t-it1f/

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd1123g0-i/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد